Projekt ,,wsparcie na starcie’’ będzie realizowany w okresie od 1.10.2024 do 30.09.2027 roku. Projekt realizowany jest w ramach programu Absolwent II – Moduł II Wsparcie kształcenia i edukacji, współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Cel Projektu
Kompleksowe wsparcie w realizacji ścieżki edukacyjnej 45 absolwentów szkoły średniej lub osób realizujących naukę w szkole średniej w klasach IV-V. Celem jest również podjęcie albo utrzymanie nauki w szkole wyższej lub policealnej oraz podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 27 beneficjentów ostatecznych.
Uczestnicy:
Uczestnikami projektu będą pełnoletnie osoby
z niepełnosprawnościami posiadające aktualne orzeczenie
o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne (wystawione przez właściwy organ), które na dzień przystąpienia do projektu są absolwentami szkoły średniej lub realizują naukę
w szkole średniej w klasach IV–V. Płeć, stopień i rodzaj niepełnosprawności bez znaczenia. Beneficjent ostateczny nie może być objęty tymi samymi działaniami aktywizacyjnymi w ramach innych zadań lub projektów finansowanych ze środków PFRON realizowanych w tym samym czasie (w tym za pośrednictwem samorządu województwa lub samorządu powiatowego).
Oferowane wsparcie:
1.WSPARCIE SPECJALISTY DS. OBSŁUGI OSÓB
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI – rekrutacja, pomoc w organizowaniu kursów, diagnoza potrzeb, wprowadzenie na rynek pracy
- IPD– dla każdego uczestnika projektu zostanie opracowany Indywidualny Plan Działania, będący obowiązkowym elementem projektu i mający na celu identyfikację indywidualnych potrzeb oraz potencjału uczestnika.
- Wsparcie doradcy zawodowego: Przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania i zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
- Wsparcie psychologiczne z elementami diagnozy problemów z jakimi uczestnik sobie nie radzi, określeniem czynników podtrzymujących występowanie problemów oraz nazwaniem trudności w ich rozwiązywaniu. Wsparcie będzie dostosowane do potrzeb i sytuacji życiowej uczestnika.
- Wsparcie Asystenta Samodzielności– mające na celu ułatwienie beneficjentom ostatecznym udziału w procesie kształcenia, w zależności od rodzaju niepełnosprawności. W ramach tych obowiązków asystent samodzielności może m.in.: a) towarzyszyć uczniowi/absolwentowi z niepełnosprawnością
w drodze z miejsca zamieszkania lub na szkołę/uczelnię
i z powrotem, b) pomóc w sporządzaniu notatek z kursu przygotowującego do egzaminu maturalnego i/lub rekrutacji
i podjęcia nauki w szkole wyższej, c) wspierad w załatwieniu wszelkich formalności związanych z procesem kształcenia –
w dziekanatach oraz innych jednostkach organizacyjnych uczelni wyższej. - WSPARCIE TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO – ma na celu ułatwienie niezależnego, samodzielnego i aktywnego funkcjonowania osób niesłyszących lub niedosłyszących, pokonywanie barier komunikacyjnych, promowanie edukacji równych szans, budowanie włączającej przestrzeni wokół ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poprawa dostępu do usług specjalistycznych.
- REALIZACJA KURSÓW PRZYGOTOWUJĄCYCH DO EGZAMINU MATURALNEGO – efektywne i całościowe przygotowanie do matury, obejmujące zarówno przedmioty na poziomie podstawowym, jak
i rozszerzonym, w tym: nauczenie umiejętności formułowania odpowiedzi zgodnie z kluczem maturalnym, przygotowanie
do matury ustnej i pisemnej na różnych poziomach, zgodnie
z aktualnymi wymaganiami. - REALIZACJA KURSÓW PRZYGOTOWUJĄCYCH DO REKRUTACJI
I PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE WYŻSZEJ – Realizacja kursu przygotowującego do rekrutacji i podjęcia nauki w szkole wyższej
w przypadku, gdy uczelnia wymaga udziału w egzaminach wstępnych, rozmowach kwalifikacyjnych czy sprawdzianach praktycznych w celu sprawdzenia dodatkowych umiejętności
i predyspozycji kandydatów (m.in. kierunki artystyczne, sportowe, medyczne, psychologiczne oraz pedagogiczne). W ramach projektu kursy z jakich mogą korzystać beneficjenci ostateczni mogą obejmować grę na instrumencie, śpiew, taniec czy przygotowanie własnych prac plastycznych, przygotowanie do egzaminu
z przedmiotów ścisłych jak biologia, chemia, fizyka, przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii czy filozofii.
Rezultaty projektu:
Wnioskodawca planuje zrekrutować w całym okresie realizacji projektu (od 01.10.2024 do 30.09.2027) 45 OzN (wskaźnik produktu)
i osiągnąć wskaźnik rezultatu na poziomie min.60% dla – tzn. podjęcie nauki w szkole policealnej lub wyższej lub/i podjęcia pracy przez 27 beneficjentów ostatecznych projektu.
Podjęte w ramach projektu zadania z zakresu aktywnej edukacji, aktywizacji społeczno-zawodowej i integracji mają bezpośredni wpływ na pełny i wielopłaszczyznowy rozwój potencjału osoby niepełnosprawnej poprzez aktywne uczestnictwo
w podejmowanych działaniach. Wdrażanie aktywnej integracji sprowadza się do starań o pełne uczestnictwo osób
z niepełnosprawnościami w życiu wspólnoty, podnoszenia swoich kompetencji a w konsekwencji posiadania pracy, osiągania godziwego dochodu, jak i gwarancji dostępu do dóbr i usług..
Obszar realizacji:
- Województwo małopolskie
- Województwo śląskie
- Województwo opolskie
Harmonogram realizacji projektu:
1.Zatrudnienie personelu administracyjnego, merytorycznego – X 2024 – IX 2027
2.Zakup materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki) oraz roll-up-ów – X-XII 2024
3.Promocja i informacja o projekcie – X 2024 – IX 2027
4.Zakup pętli indukcyjnej i laptopów – X-XII 2024
5.Zakup szafy – X – XII 2024
6.Zakup zestawów promocyjnych – X-XII 2024
7.Rekrutacja BO do projektu – X 2024 – IX 2027
8.Opracowanie IPD, ocena postępów w realizacji IPD, zakończenie z podsumowaniem działań IPD – X 2024 – IX 2027
9.Wsparcie BO przez specjalistę ds. obsługi OzN, doradcy zawodowego i psychologa -X 2024 – IX 2027
- Kursy przygotowujące do egzaminu maturalnego – X 2024 – IX 2027
- Kursy przygotowujące do rekrutacji i podjęcia nauki w szkole wyższej – X 2024 – IX 2027 10
- Trening kompetencji społecznych – X 2024 – IX 2027
- Zakwaterowanie i wyżywienie uczestników kursów przygotowawczych zlokalizowanych z dala od miejsca zamieszkania – X 2024 – IX 2027
- Wsparcie asystenta samodzielności – X 2024 – IX 2027
- Wsparcie tłumacza języka migowego – X 2024 – IX 2027
- Wolontariat – X 2024 – IX 2027
Kontakt:
- biuro projektu: 32 647 80 50 wew. 28
- pracownicy merytoryczni: 537 560 150/ 514 752 816
