Projekt ,,wsparcie na starcie’’ będzie realizowany w okresie od 1.10.2024 do 30.09.2027 roku. Projekt realizowany jest w ramach programu Absolwent II – Moduł II Wsparcie kształcenia i edukacji, współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Cel Projektu

Kompleksowe wsparcie w realizacji ścieżki edukacyjnej 45 absolwentów szkoły średniej lub osób realizujących naukę w szkole średniej w klasach IV-V. Celem jest również podjęcie albo utrzymanie nauki w szkole wyższej lub policealnej oraz podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 27 beneficjentów ostatecznych.

Uczestnicy:

Uczestnikami projektu będą pełnoletnie osoby
z niepełnosprawnościami posiadające aktualne orzeczenie
o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne (wystawione przez właściwy organ), które na dzień przystąpienia do projektu są absolwentami szkoły średniej lub realizują naukę
w szkole średniej w klasach IV–V. Płeć, stopień i rodzaj niepełnosprawności bez znaczenia. Beneficjent ostateczny nie może być objęty tymi samymi działaniami aktywizacyjnymi w ramach innych zadań lub projektów finansowanych ze środków PFRON realizowanych w tym samym czasie (w tym za pośrednictwem samorządu województwa lub samorządu powiatowego).

Oferowane wsparcie:

1.WSPARCIE SPECJALISTY DS. OBSŁUGI OSÓB
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI –
rekrutacja, pomoc w organizowaniu kursów, diagnoza potrzeb, wprowadzenie na rynek pracy

  1. IPD– dla każdego uczestnika projektu zostanie opracowany Indywidualny Plan Działania, będący obowiązkowym elementem projektu i mający na celu identyfikację indywidualnych potrzeb oraz potencjału uczestnika.
  2. Wsparcie doradcy zawodowego: Przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania i zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
  3. Wsparcie psychologiczne z elementami diagnozy problemów z jakimi uczestnik sobie nie radzi, określeniem czynników podtrzymujących występowanie problemów oraz nazwaniem trudności w ich rozwiązywaniu. Wsparcie będzie dostosowane do potrzeb i sytuacji życiowej uczestnika.
  4. Wsparcie Asystenta Samodzielności– mające na celu ułatwienie beneficjentom ostatecznym udziału w procesie kształcenia, w zależności od rodzaju niepełnosprawności. W ramach tych obowiązków asystent samodzielności może m.in.: a) towarzyszyć uczniowi/absolwentowi z niepełnosprawnością
    w drodze z miejsca zamieszkania lub na szkołę/uczelnię
    i z powrotem, b) pomóc w sporządzaniu notatek z kursu przygotowującego do egzaminu maturalnego i/lub rekrutacji
    i podjęcia nauki w szkole wyższej, c) wspierad w załatwieniu wszelkich formalności związanych z procesem kształcenia –
    w dziekanatach oraz innych jednostkach organizacyjnych uczelni wyższej.
  5. WSPARCIE TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO – ma na celu ułatwienie niezależnego, samodzielnego i aktywnego funkcjonowania osób niesłyszących lub niedosłyszących, pokonywanie barier komunikacyjnych, promowanie edukacji równych szans, budowanie włączającej przestrzeni wokół ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poprawa dostępu do usług specjalistycznych.
  6. REALIZACJA KURSÓW PRZYGOTOWUJĄCYCH DO EGZAMINU MATURALNEGO – efektywne i całościowe przygotowanie do matury, obejmujące zarówno przedmioty na poziomie podstawowym, jak
    i rozszerzonym, w tym: nauczenie umiejętności formułowania odpowiedzi zgodnie z kluczem maturalnym, przygotowanie
    do matury ustnej i pisemnej na różnych poziomach, zgodnie
    z aktualnymi wymaganiami.
  7. REALIZACJA KURSÓW PRZYGOTOWUJĄCYCH DO REKRUTACJI
    I PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE WYŻSZEJ
    – Realizacja kursu przygotowującego do rekrutacji i podjęcia nauki w szkole wyższej
    w przypadku, gdy uczelnia wymaga udziału w egzaminach wstępnych, rozmowach kwalifikacyjnych czy sprawdzianach praktycznych w celu sprawdzenia dodatkowych umiejętności
    i predyspozycji kandydatów (m.in. kierunki artystyczne, sportowe, medyczne, psychologiczne oraz pedagogiczne). W ramach projektu kursy z jakich mogą korzystać beneficjenci ostateczni mogą obejmować grę na instrumencie, śpiew, taniec czy przygotowanie własnych prac plastycznych, przygotowanie do egzaminu
    z przedmiotów ścisłych jak biologia, chemia, fizyka, przygotowanie do testów sprawdzających wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii czy filozofii.

Rezultaty projektu:

Wnioskodawca planuje zrekrutować w całym okresie realizacji projektu (od 01.10.2024 do 30.09.2027) 45 OzN (wskaźnik produktu)
i osiągnąć wskaźnik rezultatu na poziomie min.60% dla – tzn. podjęcie nauki w szkole policealnej lub wyższej lub/i podjęcia pracy przez 27 beneficjentów ostatecznych projektu.

Podjęte w ramach projektu zadania z zakresu aktywnej edukacji, aktywizacji społeczno-zawodowej i integracji mają bezpośredni wpływ na pełny i wielopłaszczyznowy rozwój potencjału osoby niepełnosprawnej poprzez aktywne uczestnictwo
w podejmowanych działaniach. Wdrażanie aktywnej integracji sprowadza się do starań o pełne uczestnictwo osób
z niepełnosprawnościami w życiu wspólnoty, podnoszenia swoich kompetencji a w konsekwencji posiadania pracy, osiągania godziwego dochodu, jak i gwarancji dostępu do dóbr i usług..

Obszar realizacji: 

  • Województwo małopolskie
  • Województwo śląskie
  • Województwo opolskie

Harmonogram realizacji projektu:

1.Zatrudnienie personelu administracyjnego, merytorycznego – X 2024 – IX 2027

2.Zakup materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki) oraz roll-up-ów – X-XII 2024

3.Promocja i informacja o projekcie – X 2024 – IX 2027

4.Zakup pętli indukcyjnej i laptopów – X-XII 2024

5.Zakup szafy – X – XII 2024

6.Zakup zestawów promocyjnych – X-XII 2024

7.Rekrutacja BO do projektu – X 2024 – IX 2027

8.Opracowanie IPD, ocena postępów w realizacji IPD, zakończenie z podsumowaniem działań IPD – X 2024 – IX 2027

9.Wsparcie BO przez specjalistę ds. obsługi OzN, doradcy zawodowego i psychologa -X 2024 – IX 2027

  1. Kursy przygotowujące do egzaminu maturalnego – X 2024 – IX 2027
  2. Kursy przygotowujące do rekrutacji i podjęcia nauki w szkole wyższej – X 2024 – IX 2027 10
  3. Trening kompetencji społecznych – X 2024 – IX 2027
  4. Zakwaterowanie i wyżywienie uczestników kursów przygotowawczych zlokalizowanych z dala od miejsca zamieszkania – X 2024 – IX 2027
  5. Wsparcie asystenta samodzielności – X 2024 – IX 2027
  6. Wsparcie tłumacza języka migowego – X 2024 – IX 2027
  7. Wolontariat – X 2024 – IX 2027

Kontakt:

  • biuro projektu: 32 647 80 50 wew. 28
  • pracownicy merytoryczni: 537 560 150/ 514 752 816